Badania pedagogiczne
Badania pedagogiczne
Działania, a tym samym formy wsparcia nauczycieli, jakich się podejmuje Zakład Dydaktyki i Popularyzacji Nauki UG są wielotorowe. Poza zainteresowaniem metodyką w kształceniu chemicznym, prowadzimy także między innymi badania pedagogiczne, ponieważ jesteśmy świadomi, iż edukację dzieci i młodzieży należy traktować holistycznie.
Współpraca szkoły i rodziców uczniów stanowi znaczący i wartościowy obszar w edukacji, a dokładniej w efektywności dydaktyczno-wychowawczej szkoły. Chociaż na relacje oraz zaangażowanie zarówno nauczycieli, jak i rodziców w kształceniu zwraca się uwagę już od setek lat, to perspektywa czasowa warunkuje coraz to nowe możliwości, a także wyzwania i problemy z tym związane. W odpowiedzi na liczne opinie dotyczące zmian zachodzących w tym obszarze, zdecydowaliśmy się przeprowadzić badania, których celem było poznanie, jak nauczyciele postrzegają zjawisko współpracy szkoły z rodzicami oraz jak mógłby wyglądać jej idealny model.
Podstawy teoretyczne, metodologia badań, opracowana część wyników przeprowadzonych wywiadów fenomenograficznych z nauczycielami szkół licealnych województwa pomorskiego została zaprezentowana 3 kwietnia 2025 roku w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku. Wówczas we współpracy z Polskim Towarzystwem Pedagogicznym odbyło się Seminarium „O mamie i tacie bąbelka, czyli o współpracy szkoły z rodzicami w narracjach nauczycieli/nauczycielek szkół średnich ogólnokształcących – studium fenomenograficzne" zorganizowane w ramach działalności Pomorskiej Grupy Badawczej. W spotkaniu aktywnie uczestniczyli pracownicy naszego Zakładu, a wśród organizatorów tej imprezy była dr Aleksandra Zahorska. Wyniki badań opublikowane będą w formie artykułów naukowych oraz pozycji książkowej, które będziemy polecać na stronie internetowej i Facebookowej naszego Zakładu.
Więcej informacji:
Zakład Dydaktyki i Popularyzacji Nauki WCh UG | Gdansk | Facebook