Publikacje i patenty

Lista prac w czasopismach recenzowanych

Publikacje

2023

Łubkowska Beata, Czajkowska   Edyta, Stodolna Aleksandra, Sroczyński  Michał, Żylicz-Stachula Agnieszka, Sobolewski Ireneusz, Skowron Piotr: A novel thermostable TP-84 capsule depolymerase: a method for rapid polyethyleneimine processing of a bacteriophage-expressed proteins, Microbial Cell Factories, nr 80, 2023, s. 1-16, DOI:10.1186/s12934-023-02086-2, 100 punktów, IF(6,352)

Kozak Magdalena, Mazierski   Paweł, Baluk Mateusz Adam, Żebrowska Joanna, Lisowski Wojciech, Trykowski Grzegorz, Skowron Piotr, Zaleska-Medynska Adriana: Anodized multi – component titanium alloys carrying antibacterial features, Applied Surface Science, Elsevier BV - North-Holland, vol. 613, 2023, Numer artykułu: 156009, s. 1-11, DOI:10.1016/j.apsusc.2022.156009, 140 punktów, IF(7,392)

2022

Sobocińska Małgorzata, Fichna Jakub, Giełdoń Artur, Skowron Piotr, Kamysz Elżbieta: N-terminally lipidated sialorphin analogs-synthesis, molecular modeling, in vitro effect on enkephalins degradation by NEP and treatment of intestinal inflammation in mice, International Journal of Molecular Sciences, MDPI, vol. 23, nr 22, 2022, Numer artykułu: 14450, s. 1-12, DOI:10.3390/ijms232214450, 140 punktów, IF(6,208)

Sobolewski Ireneusz, Adamowicz Katarzyna, Struck Anna, Żylicz-Stachula Agnieszka, Skowron Piotr: A method for isolation bacteriophage particles-free genomic DNA, exemplified by TP-84, infecting thermophilic Geobacillus, Microorganisms, MDPI, vol. 10, nr 9, 2022, Numer artykułu: 1782, s. 1-12, DOI:10.3390/microorganisms10091782, 40 punktów, IF(4,152)

Żebrowska Joanna, Żołnierkiewicz Olga, Ponikowska Małgorzata, Puchalski Michał, Krawczun Natalia, Makowska Joanna, Skowron Piotr: Cloning and characterization of a thermostable endolysin of bacteriophage TP-84 as a potential disinfectant and biofilm-removing biological agent, International Journal of Molecular Sciences, MDPI, vol. 23, nr 14, 2022, Numer artykułu: 7612, s. 1-19, DOI:10.3390/ijms23147612, 140 punktów, IF(6,208)

Joanna Żebrowska, Małgorzata Witkowska, Anna Struck, Patrycja Laszuk, Edyta Raczuk, Małgorzata Ponikowska, Piotr Skowron, Agnieszka Żylicz-Stachula: Antimicrobial potential of the genera Geobacillus and Parageobacillus, as well as endolysins biosynthesized by their bacteriophages, Antibiotics, 2022, vol. 11, nr 2, s.1-20

Daria Krefft, Maciej Prusinowski, Paulina Maciszka, Aleksandra Skokowska, Joanna Żebrowska, Piotr Skowron: T7-lac promoter vectors spontaneous derepression caused by plant-derived growth media may lead to serious expression problems: a systematic evaluation, Microbial Cell Factories, 2022, vol. 21, s.1-13

Paweł Sosnowski, Piotr Sass, Paulina Słonimska, Rafał Płatek, Jolanta Kamińska, Jakub Baczyński Keller, Piotr Mucha, Grażyna Peszyńska-Sularz, Artur Czupryn, Michał Pikuła, Arkadiusz Piotrowski, Łukasz Janus, Sylwia Rodziewicz-Motowidło, Piotr Skowron, Paweł Sachadyn: Regenerative drug discovery using ear pinna punch wound model in mice, Pharmaceuticals, 2022, vol. 15, nr 5, s.1-20

2021

Natalia Krawczun, Marta Bielawa, Kasjan Szemiako, Beata Łubkowska, Ireneusz Sobolewski, Agnieszka Żylicz-Stachula, Piotr Skowron: A method for the transient inhibition of toxicity of secretory recombinant proteins, exemplified by bacterial alkaline phosphatase. Novel protocol for problematic DNA termini phosphorylation, MethodsX, 2021, vol. 8, s.1-11

Małgorzata Witkowska, Agnieszka Żylicz-Stachula, Anna Struck: Enzymatyczna bioprodukcja wodoru - budowa, właściwości i zastosowania hydrogenaz, Postępy Mikrobiologii, 2021, vol. 60, nr 3, s.231-239

Joanna Jeżewska-Frąckowiak, Beata Łubkowska, Ireneusz Sobolewski, Piotr Skowron: Probiotics in the times of COVID-19, Acta Biochimica Polonica, 2021, vol. 68, nr 3, s.393-398

Beata Łubkowska, Joanna Jeżewska-Frąckowiak, Ireneusz Sobolewski, Piotr Skowron: Bacteriophages of thermophilic ‘Bacillus group’ bacteria - a review, Microorganisms, 2021, vol. 9, nr 7, s.1-27

Jacek Jasiecki, Anna Szczoczarz, Dominik Cysewski, Krzysztof Lewandowski, Piotr Skowron, Krzysztof Waleron, Bartosz Wasąg: Butyrylcholinesterase–protein interactions in human serum, International Journal of Molecular Sciences, 2021, vol. 22, nr 19, s.1-14

Jarosław Mazuryk, Izabela Puchalska, Kamil Koziński, Magdalena Ślusarz, Jarosław Ruczyński, Piotr Rekowski, Piotr Rogujski, Rafał Płatek, Marta Barbara Wiśniewska, Arkadiusz Piotrowski, Łukasz Janus, Piotr Skowron, Michał Pikuła, Paweł Sachadyn, Sylwia Rodziewicz-Motowidło, Artur Czupryn, Piotr Mucha: PTD4 peptide increases neural viability in an in vitro model of acute ischemic stroke, International Journal of Molecular Sciences, 2021, vol. 22, nr 11, s.1-22

2020

Milena Deptuła, Przemysław Karpowicz, Anna Wardowska, Piotr Sass, Paweł Sosnowski, Alina Mieczkowska, Natalia Filipowicz, Maria Dzierżyńska, Justyna Sawicka, Ewa Nowicka, Paulina Langa, Adriana Schumacher, Mirosława Cichorek, Jacek Zieliński, Karolina Kondej, Franciszek Kasprzykowski, Artur Czupryn, Łukasz Janus, Piotr Mucha, Piotr Skowron, Arkadiusz Piotrowski, Paweł Sachadyn, Sylwia Rodziewicz-Motowidło, Michał Pikuła: Development of a peptide derived from Platelet-Derived Growth Factor (PDGF-BB) into a potential drug candidate for the treatment of wounds, Advances in Wound Care, 2020, vol. 9, nr 12, s.657-675

Martyna Maszota-Zieleniak, Przemysław Jurczak, Marta Orlikowska, Igor Zhukov, Dominika Borek, Zbyszek Otwinowski, Piotr Skowron, Zuzanna Pietralik, Maciej Kozak, Aneta Szymańska, Sylwia Rodziewicz-Motowidło: NMR and crystallographic structural studies of the extremely stable monomeric variant of human cystatin C with single amino acid substitution, FEBS Journal, 2020, vol. 287, nr 2, s.361-376

Justyna Sawicka, Maria Dzierżyńska, Anna Wardowska, Milena Deptuła, Piotr Rogujski, Paweł Sosnowski, Natalia Filipowicz, Alina Mieczkowska, Piotr Sass, Anna Pawlik, Aleksandra Hać, Adriana Schumacher, Magdalena Gucwa, Natalia Karska, Jolanta Kamińska, Rafał Płatek, Jarosław Mazuryk, Jacek Zieliński, Karolina Kondej, Piotr Młynarz, Piotr Mucha, Piotr Skowron, Łukasz Janus, Anna Herman-Antosiewicz, Paweł Sachadyn, Artur Czupryn, Arkadiusz Piotrowski, Michał Pikuła, Sylwia Rodziewicz-Motowidło: Imunofan-RDKVYR peptide-stimulates skin cell proliferation and promotes tissue repair, Molecules, 2020, vol. 25, nr 12, s.1-26

Piotr Skowron, Daria Krefft, Robert Brodzik, Paulina Kasperkiewicz, Marcin Drag, KlausPeter Koller: An alternative for proteinase K-heat-sensitive protease from fungus Onygena corvina for biotechnology: cloning, engineering, expression, characterization and special application for protein sequencing, Microbial Cell Factories, 2020, vol. 19, s.1-15

Elżbieta Szczepańska, Aleksandra Bielicka-Giełdoń, Karolina Niska, Justyna Strankowska, Joanna Żebrowska, Iwona Inkielewicz-Stepniak, Beata Łubkowska, Tomasz Swebocki, Piotr Skowron, Beata Grobelna: Synthesis of silver nanoparticles in context of their cytotoxicity, antibacterial activities, skin penetration and application in skincare products, Supramolecular Chemistry, 2020, vol. 32, nr 3, s.207-221.

Piotr Skowron, Natalia Krawczun, Joanna Żebrowska, Daria Krefft, Olga Żołnierkiewicz, Marta Bielawa, Joanna Jeżewska-Frąckowiak, Łukasz Janus, Małgorzata Witkowska, Małgorzata Palczewska, Adriana Schumacher, Anna Wardowska, Milena Deptuła, Artur Czupryn, Piotr Mucha, Arkadiusz Piotrowski, Paweł Sachadyn, Sylwia Rodziewicz-Motowidło, Michał Pikuła, Agnieszka Żylicz-Stachula: A vector-enzymatic DNA fragment amplification-expression technology for construction of artificial, concatemeric DNA, RNA and proteins for novel biomaterials, biomedical and industrial applications, Materials Science & Engineering C - Materials for Biological Applications, 2020, vol. 108, s.1-15

Piotr Skowron, Natalia Krawczun, Joanna Żebrowska, Daria Krefft, Olga Żołnierkiewicz, Marta Bielawa, Joanna Jeżewska-Frąckowiak, Łukasz Janus, Małgorzata Witkowska, Małgorzata Palczewska, Agnieszka Żylicz-Stachula: An efficient method for the construction of artificial, concatemeric DNA, RNA and proteins with genetically programmed functions, using a novel, vector-enzymatic DNA fragment amplification-expression technology, MethodsX, 2020, vol. 7, s.1-13

Piotr Skowron, Natalia Krawczun, Joanna Żebrowska, Daria Krefft, Olga Żołnierkiewicz, Marta Bielawa, Joanna Jeżewska-Frąckowiak, Łukasz Janus, Małgorzata Witkowska, Małgorzata Palczewska, Adriana Schumacher, Anna Wardowska, Milena Deptuła, Artur Czupryn, Piotr Mucha, Arkadiusz Piotrowski, Paweł Sachadyn, Sylwia Rodziewicz-Motowidło, Michał Pikuła, Agnieszka Żylicz-Stachula: Data regarding a new, vector-enzymatic DNA fragment amplification-expression technology for the construction of artificial, concatemeric DNA, RNA and proteins, as well as biological effects of selected polypeptides obtained using this method, Data in Brief, 2020, vol. 28, s.1-16

Natalia Krawczun, Marta Bielawa, Kasjan Szemiako, Beata Łubkowska, Ireneusz Sobolewski, Agnieszka Żylicz-Stachula, Piotr Skowron: Boosting toxic protein biosynthesis: transient in vivo inactivation of engineered bacterial alkaline phosphatase, Microbial Cell Factories, 2020, vol. 19, s.1-10

2019

Joanna Jeżewska-Frąckowiak, Joanna Żebrowska, Edyta Czajkowska , Jolanta Jasińska, Monika Pęksa, Gabriela Jędrzejczak, Piotr Skowron: Identification of bacterial species in probiotic consortiums in selected commercial cleaning preparations, Acta Biochimica Polonica, 2019, vol. 66, nr 2, s.215-222

Daria Krefft, Kamila Homa, Marta Głębocka, Olga Nałęcz, Małgorzata Ponikowska, Gabriela Jędrzejczak, Krystyna Seroczyńska, Justyna Banaszczyk, Piotr Skowron, Joanna Jeżewska-Frąckowiak: Molekularne narzędzia monitorowania biotechnologicznych procesów przemysłowych, Przemysł Chemiczny, 2019, vol. 98, nr 7, s.1668-1172

Piotr Sass, Paweł Sosnowski, Justyna Podolak-Popinigis, Bartosz Górnikiewicz, Jolanta Kamińska, Milena Deptuła, Ewa Nowicka, Anna Wardowska, Jarosław Ruczyński, Piotr Rekowski, Piotr Rogujski, Natalia Filipowicz, Alina Mieczkowska, Grażyna Peszyńska-Sularz, Łukasz Janus, Piotr Skowron, Artur Czupryn, Piotr Mucha, Arkadiusz Piotrowski, Sylwia Rodziewicz-Motowidło, Michał Pikuła, Paweł Sachadyn: Epigenetic inhibitor zebularine activates ear pinna wound closure in the mouse, EBioMedicine, 2019, vol. 46, s.317-329

Joanna Żebrowska, Joanna Jeżewska-Frąckowiak, Ewa Wieczerzak, Franciszek Kasprzykowski, Agnieszka Żylicz-Stachula, Piotr Skowron: Novel parameter describing restriction endonucleases: Secondary-Cognate-Specificity and chemical stimulation of TsoI leading to substrate specificity change, Applied Microbiology and Biotechnology, 2019, vol. 103, nr 8, s.3439-3451

2018

Joanna Jeżewska-Frąckowiak, Krystyna Seroczyńska, Justyna Banaszczyk, Gabriela Jędrzejczak, Agnieszka Żylicz-Stachula, Piotr Skowron: The promises and risks of probiotic Bacillus species, Acta Biochimica Polonica, 2018, vol. 65, nr 4, s.509-519

Daria Krefft, Aliaksei Papkov, Maciej Prusinowski, Agnieszka Żylicz-Stachula, Piotr Skowron: Randomized DNA libraries construction tool: a new 3-bp 'frequent cutter' TthHB27I/sinefungin endonuclease with chemically-induced specificity, BMC Genomics, 2018, vol. 19, s.1-11

Alina Mieczkowska, Adriana Schumacher, Natalia Filipowicz, Anna Wardowska, Maciej Zieliński, Piotr Madanecki, Ewa Nowicka, Paulina Langa, Milena Deptuła, Jacek Zieliński, Karolina Kondej, Alicja Renkielska, Patrick G. Buckley, David K. Crossman, Michael R. Crowley, Artur Czupryn, Piotr Mucha, Paweł Sachadyn, Łukasz Janus, Piotr Skowron, Sylwia Rodziewicz-Motowidło, Mirosława Cichorek, Michał Pikuła, Arkadiusz Piotrowski: Immunophenotyping and transcriptional profiling of in vitro cultured human adipose tissue derived stem cells, Scientific Reports, 2018, vol. 8, s.1-13

Piotr Skowron, Andrew M. Kropinski, Joanna Żebrowska, Kasjan Szemiako, Edyta Czajkowska , Natalia Krawczun, Malgorzata Skowron, Joanna Monika Łoś, Marcin Łoś, Agnieszka Żylicz-Stachula, Łukasz Janus: Sequence, genome organization, annotation and proteomics of the thermophilic, 47.7-kb Geobacillus stearothermophilus bacteriophage TP-84 and its classification in the new Tp84virus genus, PLoS ONE, 2018, vol. 13, nr 4, s.1-23

2017

Piotr M. Skowron, Brian P. Anton, Edyta Czajkowska, Joanna Żebrowska, Ewa Sulecka, Daria Krefft, Joanna Jeżewska-Frąckowiak, Olga Żołnierkiewicz, Małgorzata Witkowska, Richard D. Morgan, Geoffrey G. Wilson, Alexey Fomenkov, Richard J. Roberts, Agnieszka Żylicz-Stachula.: The third restriction-modification system from Thermus aquaticus YT-1: solving the riddle of two TaqII specificities. Nucleic Acids Research. - 2017, Vol. 45, no. 15, s. 9005-9018

Justyna Banaszczyk, Gabriela Jędrzejczak, Dorota Zarzeczańska, Sandra Ramotowska, Marta Fiutak, Małgorzata Skowron, Tadeusz Ossowski, Piotr Skowron, Joanna Jeżewska-Frąckowiak.:Probiotic Bacillus sp. environmental strains as a component of improved dishwasher cleaning product. World Scientific News, 2017, Vol. 72, s. 141-149

Joanna Jeżewska-Frąckowiak, K. Seroczyńska, J. Banaszczyk, D. Wozniak, M. Skowron, Agnieszka Ożóg, Agnieszka Żylicz-Stachula, Tadeusz Ossowski, Piotr M. Skowron.:Detection of endospore producing Bacillus species from commercial probiotics and their preliminary microbiological characterization. Journal of Environmental Biology. - 2017, Vol. 38, iss. 6, s. 1435-1440

Daria Krefft, Aliaksei Papkov, Agnieszka Żylicz-Stachula, Piotr M. Skowron: Thermostable proteins bioprocesses: the activity of restriction endonuclease-methyltransferase from Thermus thermophilus (RM.TthHB27I) cloned in Escherichia coli is critically affected by the codon composition of the synthetic gene. PLoS One, 2017, Vol. 12, iss. 10, e0186633, s. 1-20

2016

Zylicz-Stachula A, Zebrowska J, Czajkowska E, Wrese W, Sulecka E, Skowron PM: Engineering TaqII bifunctional endonuclease DNA recognition fidelity: the effect of a single amino acid substitution within the methyltransferase catalytic site. Molecular Biology Reports 2016, DOI 10.1007/s11033-016-3949-3.

Zebrowska J, Zołnierkiewicza O, Skowron MA, Zylicz-Stachula A, Jezewska-Frackowiak J, Skowron PM: A putative type IIS restriction endonuclease GeoICI from Geobacillus sp. – a robust, thermostable alternative to mezophilic prototype BbvI. Journal of Biosciences 2016, DOI 10.1007/s12038-016-9595-z.

2015

Skowron MA, 2, Zebrowska J, Wegrzyn G, Skowron PM: MmoSTI restriction endonuclease, isolated from Morganella morganii infecting a tropical moth, Actias selene, cleaving 5’-|CCNGG-3’ sequences. J Appl Genetics 2015, DOI 10.1007/s13353-015-0308-3

Krefft D, Zylicz-Stachula A, Mulkiewicz E, Papkov A, Jezewska-Frackowiak J, Skowron PM: Two-stage gene assembly/cloning of TthHB27I, a member of a TspDTI-subfamily of bifunctional restriction endonucleases. Journal of Biotechnology 2015, 194:67-80.

Jezewska-Frackowiak J, Lubys A, Vitkute J, Zakareviciene l, Zebrowska J, Krefft D, Skowron M, Agnieszka Zylicz-Stachula A, Skowron PM: A new prototype IIS/IIC/IIG endonuclease-methyltransferase TsoI from the thermophile Thermus scotoductus, recognizing 5'-TARCCA(N11/9)-3' sequences. Journal of Biotechnology 2015, 194:19-26.

2014

Zylicz-Stachula A, Polska K, Skowron PM, Rak J: Artificial Plasmid Labeled with 5-Bromo- 2’-deoxyuridine: A Universal Molecular System for Strand Break Detection. ChemBioChem 2014, 15:1409-12.

Zylicz-Stachula A, Zolnierkiewicz O, Sliwinska K, Jezewska-Frackowiak J, Skowron PM: Modified 'one amino acid-one codon' engineering of high GC content TaqII-coding gene from thermophilic Thermus aquaticus results in radical expression increase. Microbial Cell  Factories 2014, 13:7. DOI: 10.1186/1475-2859-13-7.

Zylicz-Stachula A, Jezewska-Frackowiak J, Skowron PM: Cofactor analogue-induced chemical reactivation of endonuclease activity in a DNA cleavage/methylation deficient TspGWI N473A variant in the NPPY motif. Molecular Biology Reports 2014, DOI:10.1007/s11033-014-3085-x.

2013

Orlikowska M, Szymańska A, Borek D, Otwinowski Z, Skowron PM, Jankowska E.: Structural characterization of V57D and V57P mutants of human cystatin C, an amyloidogenic protein. Acta Crystallogr D Biol Crystallogr. 2013, 69:577-586.

Skowron PM, Vitkute J, Ramanauskaite D, Mitkaite G, Jezewska-Frackowiak J, Zebrowska J, Zylicz-Stachula A, Lubys, A: Three-stage biochemical selection: cloning of prototype class IIS/IIC/IIG restriction endonuclease-methyltransferase TsoI from the thermophile Thermus scotoductus. BMC Molecular Biology, 2013, 14:17.

Zylicz-Stachula A, Zolnierkiewicz O, Jasiecki J, Skowron PM: A new genomic tool: ultra- frequently cleaving TaqII/sinefungin endonuclease with combined 2.9 bp recognition site, applied to the construction of horse DNA libraries. BMC Genomics, 2013, 14:3720.

2012

Żylicz-Stachula A, Żołnierkiewicz O, Lubys A, Ramanauskaite D, Mitkaite G, Bujnicki JM, Skowron PM: Related bifunctional restriction endonuclease-methyltransferase triplets: TspDTI, Tth111II/TthHB27I and TsoI with distinct specificities. BMC Molecular Biology, 2012, 13:13.

2011

Żylicz-Stachula A, Żołnierkiewicz O, Śliwińska K, Jeżewska-Frąckowiak J, Skowron PM: Bifunctional TaqII restriction endonuclease: redefining the prototype DNA recognition site and establishing the Fidelity Index for partial cleaving. BMC Biochemistry , 2011, 12:62.

Orlikowska M, Jankowska E, Borek D, Otwinowski Z, Skowron P, Szymanska A: Crystallization and preliminary X-ray diffraction analysis of V57 mutants of an amyloidogenic protein - human cystatin C. Acta Crystallographica Section F, 2011, F67:1608-1611.

Żylicz-Stachula A, Żołnierkiewicz O, Jeżewska-Frąckowiak J, Skowron PM: Chemically-induced affinity star restriction specificity: a novel TspGWI/sinefungin endonuclease with theoretical 3-bp cleavage frequency. BioTechniques, 2011, 50:397-406.

Sobolewski I, Polska K, Żylicz-Stachula A, Jeżewska-Frąckowiak J, Rak J, Skowron PM: Enzymatic synthesis of long double-stranded DNA labeled with the haloderivatives of nucleobases in a precisely pre-determined sequence. BMC Biochemistry, 2011, 12:24.

Michalska B, Sobolewski I, Polska K, Zielonka J, Żylicz-Stachula A, Skowron PM, Rak J: PCR synthesis of double stranded DNA labeled with 5-bromouridine. A step towards finding a bromonucleoside for clinical trials. Journal of Pharmaceutical and Biomedical Analysis, 2011, 56:671-677.

2010 i wcześniejsze

Polska K, Zielonka J, Chomicz L, Czerwicka M, Stepnowski P, Guzow K, Wiczk W, Smużyńska M, Kasprzykowski F, Żylicz-Stachula A, Skowron PM, Rak J: Unexpected photoproduct generated via the acetone- sensitized photolysis of 5-Bromo-2’-deoxyuridine in a water/isopropanol solution: experimental and computational studies. Journal of Physical Chemistry B, 2010, 114: 16902-16907.

Żylicz-Stachula A, Bujnicki JM, Skowron PM: Cloning and analysis of bifunctional DNA methyltransferase/nuclease TspGWI, the prototype of a Thermus sp. family. BMC Molecular Biology, 2009, 10:52.

Skowron PM, Majewski J, Żylicz-Stachula A, Rutkowska SR, Jaworowska I, Harasimowicz-Słowińska R: A new Thermus sp. class-IIS enzymes subfamily: isolation of a "twin" restriction endonuclease TspDTI, with a novel specificity 5`-ATGAA(N11/9)-3` related to TspGWI, TaqII and Tth111II. Nucleic Acid Research, 2003, 31:e74.

Żylicz-Stachula A, Harasimowicz-Słowińska R, Sobolewski I, Skowron PM: TspGWI, a thermophilic class-IIS restriction endonuclease from Thermus sp. recognizes novel asymmetric sequence 5`-ACGGA(N11/9)-3`. Nucleic Acid Research, 2002, 30:e33.

Rutkowska SM, Skowron PM: Rapid screening of elution conditions prior to immunopurification of proteins. BioTechniques, 1999, 27:929-932.

Kaczorowski T, Sęktas M, Skowron PM, Podhajska AJ: The FokI methyltransferase from Flavobacterium okeanokoites. Purification and characterization of the enzyme and its truncated derivatives. Molecular Biotechnology, 1999, 13:1-15.

Swaminathan N, McMaster K, Skowron PM, Mead DA: Thermal cycle labeling: zeptomole detection sensitivity and microgram probe amplification using CviJI* restriction-generated oligonucleotides. Analytical Biochemistry, 1998, 255:133-141.

Swaminathan N, Mead D, McMaster K, George D, Van Etten JL, Skowron PM: Molecular cloning of the three base restriction endonuclease R.CviJI from eukaryotic Chlorella virus IL-3A. Nucleic Acid Research, 1996, 24:2463-2469.

Skowron PM, Harasimowicz R, Rutkowska SM: GCN4 eucaryotic transcription factor/FokI endonuclease mediated `Achilles Heel Cleavage`: quantitative study of protein-DNA interaction. Gene, 1996, 170:1-8.

Lee JH, Skowron PM, Rutkowska SM, Hong SS, Kim SC: Sequential amplification of cloned DNA as tandem multimers using class-IIS restriction endonucleases. Genetic Analysis: Biomolecular Engineering, 1996, 13:139-145.

Kim SC, Skowron PM, Szybalski W: Structural requirements for FokI-DNA interaction and oligodeoxyribonucleotide-instructed cleavage. Journal of Molecular Biology, 1996, 258:638-649.

Rutkowska SM, Skowron PM, Bielawski K, Podhajska A: SacNI, a novel BanII isoschizomer from Streptomyces achromogenes recognizing 5`-GRGCY/C-3`. Gene, 1995, 157:319-320.

Rutkowska SM, Skowron PM, Podhajska A: Purification and characterization of the restriction endonuclease AvcI from Actinomyces cristalomycini. Gene, 1995, 157:317-318.

Tucholski J, Skowron PM, Podhajska A: MmeI, a class-IIS restriction endonuclease: purification and properties. Gene, 1995, 157:87-92.

Skowron PM, Swaminathan N, McMaster K, George D, Van Etten J, Mead D: Cloning and application of the two/three-base restriction endonuclease R.CviJI from IL-3A virus-infected Chlorella. Gene, 1995, 157:37-41.

Skowron PM, Kaczorowski T, Tucholski J, Podhajska A: Atypical DNA-binding properties of class-IIS restriction endonucleases: evidence for recognition of the cognate sequence by a FokI monomer. Gene, 1993, 125:1-10.

Fitzgerald MC, Skowron PM, Van Etten JL, Smith LM, Mead DA: Rapid shotgun cloning utilizing the two base recognition endonuclease CviJI. Nucleic Acid Research, 1992, 20:3753-3762.

Piechula S, Skowron PM, Piatyszek M, Podhajska A: Isolation and identification of two new Synechococcus-derived restriction endonucleases, SleI and SspAI, isoschizomers of EcoRII. Nucleic Acid Research, 1991, 19:2782.

Kaczorowski T, Skowron PM, Podhajska AJ: Purification and characterization of the FokI Restriction endonuclease. Gene, 1989, 80:209-216.

Bielawski K, Skowron PM, Kur J, Konopa G, Podhajska A, Taylor K: Construction of a DNA-polymerase I overproducing plasmid and isolation of the enzyme. Acta Biochimica Polonica, 1987, 34:29-34.

Patenty