kierunek: Ochrona Środowiska

wtorek, 14 października 2014 roku, 10:47


Zajęcia Dydaktyczne na kierunku Ochrona Środowiska:


Analiza wody


Prowadzący zajęcia: dr Aleksandra Bielicka-Giełdoń

Formy i semestr zajęć: Wykład 15 godz., Ćwiczenia Laboratoryjne 30 godz., II rok I stopień, 4 semestr (letni)

Treści programowe:

Woda jako związek chemiczny. Obieg wody w przyrodzie. Domieszki i zanieczyszczenia występujące w wodach naturalnych. Prawne wymagania jakości wód według ich przeznaczenia. Fizykochemiczna i sanitarna kontrola jakości wody. Przydatność wody do spożycia i do celów gospodarczych. Klasyfikacja ogólna jakości wód. Normy branżowe dla wód wykorzystywanych w różnych gałęziach przemysłu. Działalność Polskiego Komitetu Normalizacyjnego. Wykorzystanie metod referencyjnych w analizie wody. Normalizowane wskaźniki fizykochemiczne i bakteriologiczne w wodzie. Techniki stosowane w analizie wody. Schemat procedury analitycznej. Pobieranie i przygotowanie próbek wody do analizy fizyko-chemicznej: przyrządy do pobierania próbek wody; źródła potencjalnych zmian składu badanej próbki wody; źródła błędów związanych z etapem pobrania i obróbki próby wody; zasady i metody utrwalania próbek wody przed dalszymi etapami procesu analitycznego. Parametry fizyczne i organoleptyczne wody: barwa, zapach, smak, mętność, przeźroczystość, przewodność elektryczna, temperatura. Parametry fizyko-chemiczne: zawiesiny, sucha pozostałość, substancje rozpuszczone, odczyn pH, kwasowość wody, zasadowość wody, twardość wody, parametry tlenowe (tlen rozpuszczony/stopień nasycenia tlenem, BZT5, ChZTCr, Utlenialność-ChZTMn), zawartość indywidualnych substancji organicznych, zawartość związków azotu (azot amonowy, azot Kjeldahla, azotany, azotyny), fosforu (fosforany, fosfor ogólny), zawartość pierwiastków metalicznych i metaloidów, zawartość anionów nieorganicznych, THM-trihalometany. Kolejność wykonywania analiz poszczególnych parametrów jakości wody.

Ćwiczenia laboratoryjne obejmują wykonanie analiz parametrów fizyko-chemicznych wody w laboratorium oraz w terenie, m.in.: Oznaczanie twardości ogólnej wody oraz zawartości wapnia i magnezu; Oznaczanie azotu amonowego metodą bezpośredniej nessleryzacji. Oznaczanie ortofosforanów metodą spektrometryczną z molibdenianem amonu. Zanieczyszczenia organiczne w wodach konsumpcyjnych – oznaczanie indeksu nadmanganianowego; Oznaczanie zawartości chlorków w wodzie metodą argentometryczną. Oznaczanie surfaktantów anionowych metodą pomiaru indeksu metylenowego. Ocena jakości wód powierzchniowych z wykorzystaniem terenowych zestawów analitycznych.

Materiały: www.abg.strony.ug.edu.pl

 

powrót na górę

Gospodarka odpadami


Prowadzący zajęcia: dr inż. Tadeusz Janiak

Formy i semestr zajęć:  Wykład 15 godz., Ćwiczenia Laboratoryjne 30 godz., I rok II stopień, 1 semestr (zimowy)
                                      Wykład  9 godz., Ćwiczenia Laboratoryjne 18 godz., I rok II stopień niestac., 1 semestr (zimowy)

Treści programowe:

Podstawy prawne gospodarowania odpadami – Ustawa o odpadach. System zagospodarowania odpadów komunalnych: zbieranie, segregowanie, urządzenia do mechanicznego segregowania odpadów, pojemniki na odpady, pojazdy do wywozu odpadów. Podstawowe metody unieszkodliwiania odpadów komunalnych: kompostowanie, składowanie, spalanie. Odzysk odpadów: zagospodarowanie odpadów paleniskowych, zużytych opon samochodowych, zużytych olejów smarowniczych, sprzętu elektronicznego, wyeksploatowanych pojazdów mechanicznych. Odpady mineralne górnictwa, hutnictwa i przemysłu nieorganicznego. Odpady niebezpieczne i ich unieszkodliwianie: metody fizyczno-chemiczne, zestalanie, spalanie. Spalarnie odpadów niebezpiecznych. Metody układy oczyszczania spalin. Zagospodarowanie odpadów medycznych.
 
Materiały:

powrót na górę


Inżynieria środowiska


Prowadzący zajęcia 2014/2015: dr inż. Ewelina Grabowska, dr inż. Joanna Reszczyńska, dr inż. Tadeusz Janiak, mgr Dorota Wileńska

Formy i semestr zajęć: Wykład 30 godz., Ćwiczenia Laboratoryjne 45 godz., III rok I stopień, 5 semestr (zimowy)

Treści programowe:

Problematyka wykładu: Zasady zielonej chemii i zielonej inżynierii. Rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód, gleby i powietrza. Wybrane urządzenia stosowane w procesach uzdatniania wody. Parametry wody. Technologie oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych. Metody zagospodarowania osadów ściekowych. Klasyfikacja metod remediacji gruntu. Fizyko-chemiczne metody rekultywacji gleb. Termiczne metody remediacji gruntu. Metody odpylania powietrza. Odpylanie suche. Odpylanie mokre. Kontrola emisji odorów. Kontrola emisji NOx. Usuwanie NOx ze spalin. Odsiarczanie spalin. Ochrona powietrza poprzez odsiarczanie paliw kopalnych. Kontrola emisji CO2.Fotokatalityczne metody oczyszczania powietrza.
Ćwiczenia laboratoryjne: Twardość, zasadowość, pH wód naturalnych, Parametry tlenowe w ocenie jakości wód i ścieków. Wyznaczanie ładunków zanieczyszczeń. Mechaniczne oczyszczanie ścieków; Natlenianie wody i ścieków; Fizyczno - chemiczne badanie kompostu. Odżelazianie wody. Zastosowanie sorpcji oraz dekarbonizacji. Wycieczka do wybranego zakładu pracy.

Materiały:

  • Harmonogram Wykładów 2014/2015
  • Wykład 1
  • Harmonogram Ćwiczeń Laboratoryjnych 2014/2015
  • Skrypt "Inżynieria Środowiska" - materiały do ćwiczeń rachunkowych i laboratoryjnych
  • UWAGA! Ćwiczenia rachunkowe dla grupy 1 (prowadzący dr inż. T. Janiak) w dniach 7.X i 14.X. odbywać się będą w sali F301
  • UWAGA! Ćwiczenia rachunkowe dla grupy 3 w dniach 13.X i 20.X (poniedziałek) - oraz dla grupy 2 w dniach 15.X i 22.X (środa) odbywać się będą w sali F301 (prowadzący mgr D. Wileńska)

powrót na górę

Procesy jednostkowe w inżynierii środowiska


Prowadzący zajęcia: dr hab. Ewa Siedlecka, prof UG, dr Aleksandra Bielicka-Giełdoń, mgr inż. Aleksandra Fabiańska

Formy i semestr zajęć: Wykład 15 godz., Ćwiczenia Laboratoryjne 30 godz., I rok II stopień, 2 semestr (letni)
                                     Wykład  9 godz., Ćwiczenia Laboratoryjne 18 godz., I rok II stopień niestac., 2 semestr (letni)

Treści programowe:

Pojęcie procesu jednostkowego, schematy ideowe i zasady technologiczne, bilans masowy i energetyczny procesu. Szczegółowe omówienie takich procesów jednostkowych jak: chlorowanie, ozonowanie, metody zaawansowanego utleniania (metoda Fentona, zaawansowane utlenianie w wodzie pod- i nadkrytycznej, metody fotochemiczne i elektrochemiczne), wymiana jonowa, procesy membranowe, procesy biochemiczne (tlenowe i beztlenowe, nitryfikacja, denitryfikacja i inne). Poznanie mechanizmu oraz wpływ parametrów pracy na skuteczność wybranych procesów jednostkowych. Zastosowanie poszczególnych procesów jednostkowych w oczyszczaniu ścieków, uzdatnianiu wody i remediacji gleb. 
 
Problematyka ćwiczeń laboratoryjnych: Przykłady procesów technologicznych stosowanych w inżynierii środowiska. Wykonanie ćwiczeń symulujących przebieg wybranych procesów jednostkowych stosowanych do oczyszczania ścieków (metody biologiczno-chemiczne) uzdatniana wody tj chlorowanie , ozonowanie, wymiana jonowa, koagulacja, odwrócona osmoza. Poznanie mechanizmu badanego procesu jednostkowego. Badanie wpływu jakości surowca oraz wybranych parametrów pracy na jego efektywność. Optymalizacja skuteczności procesu w oparciu o uzyskane rezultaty. Omówienie i dyskusja wyników w oparciu o samodzielny przegląd literatury. Wycieczka do wybranego zakładu pracy.
 

Materiały:

 

powrót na górę


Techniki odnowy środowiska


Prowadzący zajęcia 2014/2015: dr Aleksandra Bielicka-Giełdoń, dr inż. Aleksandra Fabiańska

Formy i semestr zajęć: Wykład 30 godz., III rok I stopień, 5 semestr (zimowy)

Treści programowe:

Zagrożenia, degradacja i przekształcenia gleb, gruntów, wód podziemnych, zbiorników i cieków wodnych oraz krajobrazu. Zanieczyszczenia chemiczne środowiska. Rekultywacja terenów zdegradowanych. Metody poprawy jakości wód pod-ziemnych. Zasady ochrony zbiorników (jezior) i cieków wodnych. Metody rekultywacji zbiorników i cieków wodnych. Techniczne i ekologiczne działania umożliwiające renaturyzację wód. Wymagania przyrodnicze, ograniczenia i skutki renaturyzacji wód. Technologie remediacji i rekultywacji gleb i gruntów. Biohydrometalurgia. Rekultywacja terenów zdegradowanych. Bioreme-diacja. Fitoremediacja. Biostymulacja. Bioargumentacja. Wykorzystanie zeolitów do procesu bioremediacji metali ciężkich z gleb i osadów ściekowych. Mechanizmy powierzchniowego i wewnątrzkomórkowego wiązania metali. Wykorzystanie bioremediacji do rekultywacji gruntów skażonych węglowodorami, metalami ciężkimi. Rośliny w odnowie środowiska i renaturyzacji wód. Rewaloryzacja krajobrazu. Dezodoryzacja- usuwanie niepożądanego, m.in. w przemyśle kosmetycznym, spożywczym, petrochemicznym, na oczyszczalniach ścieków i w przemyśle związanym z gospodarką odpadami.
 

Materiały:

powrót na górę

 

Zrównoważony rozwój Regionu Bałtyckiego


Prowadzący zajęcia: dr Aleksandra Bielicka-Giełoń

Formy i semestr zajęć: Wykład 30 godz., Ćwiczenia Audytoryjne 15 godz. I rok II stopień, 2 semestr (letni)

Treści programowe:

Zajęcia prowadzone są w ramach Uniwersytetu Bałtyckiego (The Baltic University) z siedzibą w Uppsali (Szwecja). Oryginalny tytuł kursu dla studentów brzmi „A Sustainable Baltic Region”.

Problematyka wykładu: Przedsięwzięcia podejmowane przez kraje Regionu Bałtyku, prowadzące do realizacji zasad zrównoważonego rozwoju. Droga do utrzymania stabilności ekologicznej regionu. Od paliw kopalnianych do odnawialnych źródeł energii. Racjonalne wykorzy-stanie materiałów. Zrównoważone rolnictwo, leśnictwo i rybołówstwo. Minimalizacja odpadów, czystsze technologie i ekologia przemysłowa. Zrównoważony transport ludzi i dóbr w rejonie Bałtyku. Harmonijne współżycie ze środowiskiem poprzez odpo-wiedzialny rozwój budownictwa i infrastruktury. Ekologia w ekonomii (rynek, ceny, budżet w zrównoważonym społeczeń-stwie). Etyka, prawo, kultura. Urzeczywistnienie zrównoważonego rozwoju.

Problematyka ćwiczeń: Uzupełnienie i zaktualizowaniem kursu „A Sustainable Baltic Region” w w/w zakresie.

Pozytywny wynik zaliczenia kuesu uwieńczony jest dodatkowo dyplomem w języku angielskim wydanym przez Uniwersytet Bałtycki sygnowany przez Dyrektora Uniwersytetu Bałtyckiego z siedzibą w Uppsali (Szwecja) oraz Rektora Uniwersytetu Gdańskiego.

Materiały: www.abg.strony.ug.edu.pl

powrót na górę